Sistemul Carte Verde cunoscut și ca Consiliul Birourilor Carte Verde, reprezintă un mecanism de protecție pentru victimele accidentelor de circulație transfrontaliere cauzate de vehicule străine.Acest sistem simplifică circulația transfrontalieră în Europa. El protejează victimele accidentelor provocate de șoferi străini, oferindu-le despăgubiri corecte. În același timp, garantează o acoperire suficientă a răspunderii civile față de terți.
Consiliul Birourilor Carte Verde este o organizație internațională formată prin asociere, non-comercială și non-politică. Sistemul este format din 47 de țări membre, inclusiv Republica Moldova, reprezentate de 43 de Birouri Naționale Carte Verde (în anul 2025).
Sistemul internațional de asigurare auto, cunoscut sub denumirea de Carte Verde, funcționează din anul 1951. El a fost creat la inițiativa Comisiei Economice pentru Europa a Națiunilor Unite. Baza legală a fost pusă prin Recomandarea Nr. 5, adoptată de Grupul de Lucru pentru Transport Rutier al Comitetului pentru Transporturi Interne.
Misiunea inițială a sistemului:
- Trecerea frontierelor.
Șoferilor li se permite să treacă frontierele fără a fi obligați să încheie un contract de asigurare național la frontierele celor 47 de țări membre, dacă dețin o Carte Verde.
- Soluționarea reclamațiilor – cazurilor de asigurare.
Victimele accidentelor de circulație transfrontaliere trebuie să fie compensate corespunzător și să nu fie afectate de faptul că accidentul a fost cauzat de un vehicul străin.
Sistemul internațional de asigurare auto ”Carte Verde” funcționează în țările în care:
- Asigurarea RCA este obligatorie în baza legislației și reglementărilor naționale.
- Legalitatea cerințelor sistemului Carte Verde este recunoscută oficial la nivel național.
- În fiecare țară există un Birou Național, reglementat prin lege și aflat sub garanția Guvernului. Acesta este format din companii de asigurare autorizate să emită polițe de răspundere civilă auto obligatorie
Sistemul Carte Verde reunește la nivel internațional 43 de Birouri Naționale. Acestea reprezintă aproximativ 140 de companii de asigurări auto. În total, sistemul funcționează în 47 de țări din Europa, Africa de Nord și Orientul Mijlociu.
Biroul Carte Verde este o organizație creată în fiecare stat membru al sistemului. Rolul său este să garanteze că victimele accidentelor provocate de vehicule străine primesc despăgubiri în țara unde s-a produs accidentul. Ulterior, Biroul respectiv recuperează sumele plătite de la Biroul țării de origine a șoferului vinovat. Fiecare Birou Carte Verde reprezintă toate companiile autorizate să emită asigurări de răspundere civilă auto din țara sa.
În Republica Moldova îndeplinirea atribuțiilor de birou național în Sistemul „Carte Verde” îl exercită Biroul Național al Asigurătorilor de Autovehicule (BNAA).
Biroul Național al Asigurătorilor de Autovehicule este o asociație profesională cu personalitate juridică, independentă și autonomă. Organizația are caracter necomercial, neguvernamental și apolitic. Din Birou fac parte companiile de asigurări licențiate să practice în Republica Moldova asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto (RCA). BNAA are rol de organism de plată a despăgubirilor de asigurare, precum și alte atribuții conferite de legislația Republicii Moldova. Legea care reglementează în prezent în Republica Moldova ”Carte Verde” este Legea nr. 106 din 21.04.2022 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru pagube produse de vehicule.
Biroul Național al Asigurătorilor de Autovehicule din Republica Moldova are sediul în mun. Chișinău, str. Mihail Kogălniceanu, 16. Telefon pentru relații: +373 22 22 1970, email: [email protected], site-ul oficial: www.bnaa.md .
Membrii titulari ai Biroul Național al Asigurătorilor de Autovehicule din Republica Moldova sunt:
ACORD GRUP SA, ASTERRA GRUP SA, DONARIS VIENNA INSURANCE GROUP SA, GENERAL ASIGURARI SA, GRAWE CARAT ASIGURARI SA, MOLDASIG SA și MOLDCARGO SA. Membri asociați sunt: INTACT ASIGURARI GENERALE SA, TRANSELIT SA, GARANTIE SA.
Componența consiliului de administrație fiind: Dinu GHERASIM – Președinte, Veronica MALCOCI, Vladimir ȘTIRBU, Victor COADĂ și Roman ANDRONIC. Birector executiv al BNAA este Alina OSOIANU (sursa: www.bnaa.md/despre-noi, la data de 01/10/2023).
Un Birou Național Carte Verde are două funcții:
Ca „Birou al țării în care a avut loc accidentul” (sau Birou de soluționare), are responsabilitatea pentru gestionarea și soluționarea reclamațiilor rezultate din accidentele cauzate de vehiculele vizitatoare. La compensarea victimelor, Biroul de soluționare va aplica regulile asigurărilor și legile privind răspunderea civilă din țara în care a avut loc accidentul.
Ca Birou de Garanție, el garantează certificatele de asigurare auto, Cartelele Verzi, care sunt emise de companiile membre ale asigurătorilor lor asiguraților. Birourile ”Carte Verde” cooperează pe baza Regulamentelor Interne și operează cu recunoașterea și aprobarea guvernelor lor.
Acoperire geografică
Acoperirea geografică a Sistemului Carte Verde se întinde la:
• Țările europene aflate la vest de Munții Ural și Marea Caspică
• Țările care se învecinează cu Marea Mediterană.
Pe lângă membrii existenți ai Sistemului Carte Verde, următoarele țări sunt eligibile pentru aderarea viitoare la Consiliu: Algeria, Armenia, Egipt, Georgia, Kazahstan, Liban, Libia și Siria.
Carte Verde
IMIC (Certificatul Internațional de Asigurare Auto), cunoscut și sub denumirea de Carte Verde, este un certificat internațional de asigurare acceptat necondiționat sau costuri de autoritățile tuturor celor 47 de țări ale sistemului Carte Verde.
O Carte Verde poate fi eliberată de un Birou, o Companie de Asigurări sau un intermediar de asigurări (Agent de asigurare sau Broker de asigurare), dar este întotdeauna emisă sub autoritatea unui Birou Carte Verde.
• Polița Carte Verde certifică faptul că un vehicul vizitator are cel puțin acoperirea minimă obligatorie de asigurare de răspundere civilă auto, așa cum este cerută de legea țării vizitate.
• Asigurarea Carte Verde oferă o garanție pentru țara vizitată că asigurătorul vehiculului din țara de origine va despăgubi victima conform regulilor aplicabile în țara gazdă. Astfel, victima unui accident cauzat de un vehicul străin este compensată corespunzător pentru daunele suferite în baza asigurării Carte Verde.
Introducerea sistemului Carte Verde a reprezentat o contribuție importantă pentru facilitarea traficului internațional. Cu toate acestea, prezentarea unui document la fiecare frontieră implică încă pierdere de timp și creează mici obstacole pentru libera circulație a mijloacelor de transport, persoanelor și bunurilor.
Din acest motiv, încurajați de inițiativele europene, mai multe țări membre ale sistemului Carte Verde au înlocuit Cartea Verde cu Acordul Multilateral (AM).
Astăzi, 36 dintre cele 43 de țări participante la sistemul Carte Verde aplică Acordul Multilateral:
Cele 27 de state membre ale Uniunii Europene;
3 țări europene suplimentare care participă la Spațiul Economic European: Islanda, Liechtenstein și Norvegia;
6 țări suplimentare care participă la acest sistem prin acord: Andorra, Bosnia și Herțegovina, Muntenegru, Serbia, Elveția și Regatul Unit.
Birourile semnatare ale Acordului Multilateral își recunosc reciproc asigurarea RCA pe baza originii vehiculului. Prin urmare, Cartea Verde nu mai este un document obligatoriu la traversarea frontierelor pentru șoferii din aceste țări!
În unele țări, Cartea Verde este mai mult decât o dovadă internațională de asigurare.
Anumite țări au transformat Cartea Verde într-o dovadă națională de asigurare, pe baza legislației naționale. În ciuda a ceea ce este explicat mai sus, s-ar putea, prin urmare, să fie încă necesară o Carte Verde, dar nu pentru călătoriile internaționale.
Dacă are loc un accident cu un șofer străin, cererea de despăgubire se depune la Biroul Carte Verde din țara unde s-a produs accidentul. Acest Birou este cel care se ocupă de gestionarea solicitărilor victimelor.
Corespondenți în sistemul Carte Verde
Cu toate acestea, sistemul Carte Verde permite, de asemenea, asigurătorilor auto să desemneze corespondenți în alte țări participante.
Acest corespondentul are obligația să gestioneze toate cererile de despăgubire pentru accidentele produse pe teritoriul țării sale. Aceste accidente sunt cauzate de vehicule străine, asigurate de compania de asigurări auto care l-a numit pe corespondent.
Corespondentul acționează în numele Biroului Carte Verde al țării în care este desemnat și în contul asigurătorului străin care l-a desemnat.
Desemnarea corespondenților este o opțiune pentru asigurători, nu o obligație.
Biroul Carte Verde din țara unde s-a produs accidentul garantează corectitudinea gestionării cererilor de despăgubire de către corespondent. În același timp, Biroul rămâne responsabil în mod final pentru acoperirea tuturor daunelor provocate.
Fiecare Birou trebuie să stabilească și să publice condițiile în care acordă, refuză sau retrage aprobarea corespondenților.
În concluzie, Sistemul internațional de asigurare auto – Carte Verde are rolul de a facilita circulația rutieră peste granițe. Totodată, el stabilește regulile prin care victimele accidentelor transfrontaliere primesc despăgubiri corecte și rapide.
Asigurarea Carte Verde poate fi cumpărată online, fără intermediari, agenți și comisioane achitate, direct de pe site-ul carteverde.nldsite.com.


